Een goed logo is flexibel. Je logo moet in alle formaten goed te zien zijn. Tegenwoordig zijn we veel online te vinden, maar ook drukwerk speelt nog steeds een rol. Dit betekent dat je logo op zowel drukwerk en online, groot én klein, goed te zien moet zijn.
Een flexibel logo betekent dat je logo op groot en klein formaat te gebruiken is. Dit doe je door een logo te ontwerpen waar je mee kan spelen, waar niet teveel “frutsels” inzitten en die qua kleur op verschillende achtergronden te gebruiken is.
Voor een flexibel logo kan je letten op de volgende punten:
Beeldmerk
Heeft je logo een beeldmerk? Zorg dan dat je dit beeldmerk ook los kunt gebruiken. Zo hoef je niet je volledige logo overal op te plaatsen, maar kan je toch werken aan herkenbaarheid door het gebruik van je beeldmerk.
Sublogo
Een logo is vaak of staand, of liggend. Maar je kan ook gebruik maken van een sublogo. Wanneer je een staand logo hebt, zorg je ook voor een liggende versie. Een liggende versie is bijvoorbeeld handig voor je website of op een pen.
Hou het simpel
Nog steeds zie ik regelmatig dat er te veel “frutsels” worden toegevoegd aan een logo. Dat is zonde, want dat zie je toch niet van een afstand. Daarnaast maakt het je logo heel druk en niet flexibel. Hou het dus simpel. Maak het sterk, zonder teveel poespas toe te voegen.
Donker en lichte achtergrond
Soms wil je je logo gebruiken op een donkere achtergrond. Een logo wordt vaak ontworpen op een witte achtergrond. Zorg daarom dat je altijd een extra versie hebt in lichte tinten, zodat je je logo ook op een donkere achtergrond kan gebruiken.
Vector bestand
Last but not least: zorg voor een vector bestand. Online maak je gebruik van pixels, voor drukwerk maak je gebruik van vectoren. Met een vector bestand is je logo schaalbaar, kun je ‘m zo groot en klein gebruiken als je wilt, zonder kwaliteit te verliezen. Gebruik daarom voor drukwerk nooit een pixel bestand.
Waar het op neer komt is dat je je logo op verschillende manieren moet kunnen gebruiken, met bovenstaande stappen kom je al een heel eind.
Is jouw logo niet flexibel?
Heb jij nu een logo dat je niet flexibel kunt gebruiken? Neem gerust even contact op om te zien of we daar wat aan kunnen veranderen.