Welke kleur past het beste bij jouw huisstijl?

Welke kleur past het beste bij jouw huisstijl?

Kleuren zijn belangrijk en zoveel meer dan we ons vaak realiseren. In deze blog leg ik je uit waarom kleur belangrijk is en vertel ik welke invloed de juiste kleurkeuze op jouw huisstijl kan hebben.

 

Kleur, waarom belangrijk?

Een kleur staat symbool voor emotie en hierdoor hebben we bij kleuren vaak een sterke persoonlijke voorkeur. Niet voor niets schreef je vroeger als kind je favoriete kleur in ieder vriendenboekje, droeg je het liefst elke dag jouw gele lievelingstrui en moest alles – maar dan ook écht alles – in jouw slaapkamer in jouw favoriete kleur zijn. Want een kleur, daar sta je voor. Kleur kan je plezieren, verwonderen en heel diep raken. Met kleur geef je vorm aan je persoonlijkheid en maak je aan de wereld kenbaar wie je bent.

Grote kans dus dat je hier nog dagelijks mee te maken hebt. Soms bewust, maak vaak ook onbewust. Dat is precies waarom kleuren zo bepalend zijn in een huisstijl. Want kleuren beïnvloeden de manier waarop we naar uitingen en dus merken kijken. Ze wekken emoties op en spreken daardoor een bepaalde ‘taal van gevoel’ welke woorden overbodig maken. Voor welke kleur je als bedrijf kiest is daarom erg bepalend voor je communicatiestrategie.

 

Kleuren, waar staan ze voor?

Zoals gezegd staan kleuren voor emotie. Maar welke emoties stralen kleuren uit? Hieronder de belangrijkste emoties van de meest bekende kleuren.

 

  • Blauw
    Een sterke, aanwezige kleur welke emoties van: vertrouwen, helderheid, loyaliteit en effectiviteit uitstraalt. Deze kleur zien we regelmatig terug in de huisstijl van bedrijven actief op de zakelijke markt en bij overheidsinstellingen.
  • Geel
    Een speelse en vrolijke kleur. Geel draagt luchtigheid, optimisme, opgewektheid en creativiteit uit. Veel terug te zien bij bedrijven actief in de consumentenmarkt.
  • Rood
    Rood is een warme en passievolle kleur. Welke dynamiek, actie en kracht uitstraalt. Met deze kleur kun je dus ook mensen tot actie aanzetten. Rood wordt daarom veel gebruikt door bedrijven met een actief doel, of een actieve boodschap.
  • Groen
    De kleur groen staat voor: groei, natuur, gezondheid, ontspanning en evenwicht. Deze kleur wordt regelmatig gebruikt om positieve ‘vooruitgang’ te symboliseren. Voor Luvvies heb ik gebruik gemaakt van een combinatie van natuur- en aardetinten. Het merk maakt gebruik van gerecycled materiaal en heeft een sterke focus op natuur. Op een groot deel van sfeer/product foto’s van Luvvies is dit duidelijk terug te zien. Deze kleuren zijn dan ook passend bij de kernwaarden van het bedrijf.
  • Paars
    De kleur paars straalt intelligentie, visie, kwaliteit en rijkdom uit. Hierdoor wordt deze kleur veelal gebruikt bij kwaliteitsmerken, banken en onderwijsinstellingen.


Oke, maar hoe kies je de beste kleur voor jouw huisstijl?

Het is belangrijk om altijd te blijven bij wie je bent als bedrijf bij het kiezen van een huisstijlkleur. Denk daarom goed na over de kernwaarden van jouw bedrijf en vat deze samen. Hiermee leg je de basis/fundering van jouw huisstijl. Vanuit dit uitgangspunt ‘vul’ je de kleur in.

 

Gratis kleur advies?

Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste kleur voor jouw huisstijl? Neem dan gerust contact met mij op. Ik denk graag met je mee over de invulling van kleur bij jouw huisstijl. Ook kan ik je helpen met het in kaart brengen van de kernwaarden van jouw bedrijf.

Geschreven door Laura Vogel