5 tips om je website te optimaliseren

Website optimaliseren: 5 tips
Je kan een website laten maken of hier zelf mee aan de slag gaan. Hoe je het ook doet, je hoopt natuurlijk dat de website iets op gaat leveren. Of jouw website effectief is hangt van veel af, maar ik geef je vast een aantal tips waarmee je aan de slag kunt.


1. Start met een goede homepagina om je website te optimaliseren

Dit is de pagina waar de meeste bezoekers als eerste terecht komen. Hier mag je de websitebezoeker direct triggeren, zodat diegene daadwerkelijk verder gaat kijken en jouw website niet direct weer afsluit. 

Je kunt de kijker direct triggeren door bovenaan je pagina duidelijkheid te geven. Ze noemen dit ook wel “boven de vouw”. Dit is het deel van de website dat bezoekers zien zonder te hoeven scrollen. Veel mensen scrollen namelijk niet door wanneer de eerste blik op de website niet aanspreekt of ze wanneer ze geen idee hebben wat ze op jouw website kunnen vinden. Maak hier dus een goede eerste indruk door middel van bijvoorbeeld een pakkende slogan.

Je hoeft niet direct alles te vertellen op je homepagina. Bezoekers scannen hier vaak je website nog, dus zorg hier voor scanbare stukjes. Vertel kort en bondig wat je doet, wie je bent, wat je biedt en wat je onderscheidt. Maak het aantrekkelijk met passend beeldmateriaal of illustraties. 

Wil je de conversie op je website verbeteren? Dan is de homepagina dus de eerste stap om mee aan de slag te gaan.


2. Deel je menu goed in

Mensen houden van gemak en weten inmiddels hoe websites in de basis in elkaar zitten. Zo heeft de bezoeker ook al een verwachting van wat zij kunnen vinden in je menu. Dit bevat vaak onder andere wie je bent, wat je doet, hoe je dat doet en hoe ze contact op kunnen nemen. Dit is dan ook meteen een goede basis om mee te beginnen. Neem deze onderwerpen mee in de verdeling van je pagina’s en plaats deze pagina’s in je menu.


Zorg wel dat je het menu duidelijk houdt. Misschien hoeven niet alle pagina’s die je website heeft in je menu, of kan je een pagina beter als sub menu item toevoegen. 

Het belangrijkste is dat je menu duidelijk is. Geen vage en ingewikkelde termen, je mag het hier simpel en duidelijk houden. 


3. Maak gebruik van witruimte

Je wilt dat je website er rustig uit ziet, dat het fijn is om doorheen te scrollen en de websitebezoeker geen overwhelm ervaart. De eerste manier waarop je rust en overzicht kunt creëren is witruimte toevoegen. Witruimte is de ruimte tussen teksten, beelden, vormen en andere elementen. Deze ruimte hoeft dus niet wit te zijn, het gaat om lege ruimte. 

Ik wil je aanraden om tussen verschillende blokken in je website altijd tussen de 80- en 100 pixels ruimte toe te voegen. Dit kun je doen bij de marges in je website. Je zal zien dat je website er direct een stuk rustiger uit ziet en het fijner maakt om naar te kijken!


4. Consistentie

Als het goed is heb je een branding (of huisstijl, lees hier het verschil tussen een branding en huisstijl) voor jouw bedrijf. Anders is het een goed idee om je hier eerst op te focussen, zodat je deze netjes in de website kunt doorvoeren. Heb je nog geen branding? Kijk dan eens op deze pagina. 

Heb je al wel een branding dan mag je ervoor zorgen dat je jouw logo, typografie, kleurenpalet, vormen, beeldmateriaal en tone of voice doorvoert zoals je dit overal doet. Dit mag dus ook consistent op iedere pagina in dezelfde stijl zijn, zodat ik een vertrouwd gevoel krijg op jouw website. “Jij hebt je zaakjes op orde, het ziet er netjes uit”. Dat gevoel wil je jouw websitebezoeker geven! 


5. Calls to action om de navigatie in je website te optimaliseren

Een call to action is letterlijk een ontwerp dat vraagt om actie. Het zijn afbeeldingen, knoppen en teksten die bezoekers overhalen om actie te ondernemen. Call to actions zijn ontzettend bepalend voor de effectiviteit van je website. Voorbeelden van call to actions zijn:

  • Offerte aanvragen
  • Contact opnemen
  • Vragen om meer informatie
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Maar ook het doorlinken naar een specifieke pagina


Op deze manier kun je de websitebezoeker door jouw website heenleiden en uiteindelijk brengen naar het einddoel van je website.

Zorg dat je call to action opvalt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een aanwezige kleur binnen je huisstijl (de accentkleur).


En zo zijn er nog meer aandachtspunten voor het optimaliseren van jouw website

Dit is natuurlijk maar het topje van de ijsberg, er zijn namelijk ontzettend veel onderwerpen waar je rekening mee moet houden. Zoals het gebruik van wireframes, user experience, links, typografie, beeldmateriaal, vormgeving, kleuren, SEO geoptimaliseerde teksten, richten op je doelgroep, et cetera. Ben je benieuwd hoe ik je daarmee verder kan helpen? Bekijk dan mijn werkwijze eens op deze pagina. 


Websitescan

Wil je geen nieuwe website, maar wel feedback op jouw website van een expert? Dan is mijn websitescan wat voor jou! Met de websitescan zal ik jouw volledige website analyseren op gebruiksvriendelijkheid, design en navigatie (en alle punten benoemd in dit blog), zodat jouw website beter kan gaan converteren. 

Dit bericht delen >>

Bekijk ook

Branding laten maken voor jouw bedrijf | EVALUTION

Branding en webdesign

Je zou de professionaliteit die je als ondernemer in je hebt ook moeten uitstralen. Dat is dan ook precies waar ik kleine ondernemers mee help. Al 5+ jaar werk ik aan de uitstraling van bedrijven, met als doel de boodschap van het bedrijf te vertalen naar visuele elementen.