Wat is een huisstijl? Waar bestaat het uit?
Je huisstijl bestaat uit verschillende elementen die uiteindelijk een geheel vormen. Hieronder wat onderdelen die zeker bij jouw huisstijl horen:
- Logo: je logo moet uniek, het liefst minimalistisch / eenvoudig en toch herkenbaar zijn. Dit is het centrale herkenningspunt van je uitstraling.
- Kleurenpalet: en dan het liefst een volledig kleurenpalet met een hoofd-, accent- en steunkleur. Je kleurenpalet moet passend zijn bij jouw bedrijf en consistent worden doorgevoerd. De kleuren vallen namelijk direct op en geven dus een eerste indruk van jouw bedrijf.
- Typografie: dit is het verzamelwoord voor de opmaak van je letters. Dus hoe je jouw teksten gaat vormgeven. Je kiest lettertypen en een vaste vormgeving. Ik raad altijd aan één of twee lettertypen te kiezen die passen bij je bedrijf.
- Visuele elementen: je hebt met je logo, het kleurenpalet en de typografie de basis staan voor jouw uitstraling. Maar je wilt een unieke uitstraling, daarom raad ik aan ook visuele elementen aan je uitstraling toe te voegen. Denk aan illustraties, iconen, fotografie, patronen en vormen. Zo maak je jouw uitstraling écht compleet.
Waarom is een huisstijl zo belangrijk?
Ten eerste is mijn ervaring dat een huisstijl ondernemers een ontzettende zelfvertrouwen boost geeft. Doordat de uitstraling van je bedrijf op orde is, durf je ook veel beter naar buiten te treden. Je hebt namelijk iets te laten zien waar je trots op bent.
Daarnaast heeft een goede huisstijl een hoop voordelen voor je bedrijf:
- Herkenbaarheid: door consistent jouw huisstijl door te voeren zorg je voor meer herkenning bij je doelgroep, waardoor je bedrijf blijft hangen in de gedachten van mensen.
- Professionele uitstraling: wanneer jij een passende huisstijl hebt laten ontwikkelen, is de uitstraling van je bedrijf op orde. Hiermee nemen mensen je sneller serieus, jij hebt je zaakjes op orde.
- Onderscheiden van concurrenten: als iedereen hetzelfde zou doen, zou niemand meer opvallen. Doordat je werkt aan een eigen huisstijl, die past bij jou en je onderneming, kun je je onderscheiden in een volle markt. Je valt op!
De stappen voor het maken van een huisstijl
Naast creativiteit en een zorgvuldige planning, zijn er bepaalde stappen nodig bij het maken van een huisstijl:
- Onderzoek: denk aan concurrentie onderzoek en doelgroep onderzoek.
- Identiteit en strategie bepalen: waar staat je bedrijf voor? Wie is je doelgroep? Wat zijn je kernwaarden, missie en visie? Dit zal de basis zijn voor het ontwikkelen van je huisstijl.
- Ontwerp: nadat de identiteit helder is, kun je je huisstijl gaan ontwerpen zodat deze mooi gaat aansluiten bij de identiteit van je bedrijf.
- Implementatie: nu de huisstijl staat, kan deze netjes toegepast worden in media-uitingen, zowel online als offline. Consistentie is ontzettend belangrijk voor herkenbaarheid!
- Richtlijnen: maak een huisstijl handboek (of brandbook, zoals ik het altijd noem). Hierin staan alle richtlijnen voor het gebruik van je huisstijl en zo zorg je ervoor dat iedereen altijd weet hoe de huisstijl gebruikt moet worden.
Hoe ontwikkel je een huisstijl?
Je kunt ervoor kiezen zelf een huisstijl te ontwikkelen, wanneer je hier de kennis voor hebt. Dan zou ik je aanraden in het Adobe pakket te werken. Heb je dit niet, dan zijn er altijd nog opties zoals Canva.
Wil je het liever uitbesteden, dan ziet mijn werkwijze er als volgt uit:
- Een online strategiesessie: Hierbij duiken we diep in je bedrijf. Wat maakt jouw bedrijf anders, bijzonder? Wie is je doelgroep en hoe kun jij je doelgroep helpen? Wat heeft de focus in je bedrijf en wat vind jij echt belangrijk? Mocht je dit allemaal nog niet helder hebben, dan heb je dit wel ná de strategiesessie.
- Heldere planning: het ontwikkelen van een strategie en huisstijl vereist een zorgvuldige planning. Deze ontvang je na de strategiesessie, zodat je precies weet wanneer je wat kunt verwachten, maar ook wanneer ik van jou weer feedback verwacht.
- Strategie en richting: je ontvangt een document met de strategie van je bedrijf en mijn voorstel voor de richting van de uitstraling van je bedrijf. Dit bespreken we samen.
- Brand presentatie: nu de strategie en richting helder is, ga ik aan de slag met het ontwikkelen van je huisstijl. Alle elementen die nodig zijn voor de uitstraling van je bedrijf en aansluiten bij de strategie. Je ontvangt een brand presentatie die we bespreken.
- Oplevering branding: je ontvangt uit eindelijk je strategiedocument (in jouw huisstijl), het brandbook en alle bestanden voor jouw huisstijl. Jij bent er helemaal klaar voor om jezelf professioneel in de markt te gaan zetten!
Conclusie
Een huisstijl is de visuele uitstraling van je bedrijf. Deze zet direct de toon, dit is het eerste dat mensen zien. Belangrijk dus voor professionaliteit, herkenbaarheid, maar natuurlijk ook om je doelgroep aan te spreken! Wil je eens in gesprek over de uitstraling van jouw bedrijf? Stuur dan gerust een bericht en dan kom ik zo snel mogelijk bij je terug!