Waarom je zou moeten werken aan een consistente huisstijl

Een consistente huisstijl zorgt voor een stukje herkenbaarheid bij je doelgroep. Wanneer er iets van jouw bedrijf voorbijkomt, op bijvoorbeeld sociale media, herkent je doelgroep dit.


Wanneer doet iemand een aankoop?

Wanneer er vertrouwen is! Hiermee start je met een consistente huisstijl. Stel je maar eens voor dat je op de sociale media van een bedrijf zit, hier is een bepaalde uitstraling met bepaalde kleuren. Je klikt op de link in de biografie en komt op de website. De website matcht totaal niet met hun sociale media.

Wat er nu gebeurt? Er ontstaat verwarring. En verwarring zorgt voor wantrouwen. Die potentiele klant? Die haakt af en gaat verder kijken.


Je huisstijl consistent doorvoeren

Door je huisstijl consistent door te voeren creëer je dus dat stukje herkenbaarheid. Dat stukje herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen. En dat vertrouwen? Dát vergroot de kans op een aankoop.


Hoe voer je jouw huisstijl consistent door?


Typografie

  1. Leg vast welk lettertype je gebruikt voor koppen
  2. Leg vast welk lettertype je gebruikt voor platte tekst
  3. Leg vast welk lettertype je gebruikt voor quotes
  4. Voer dit altijd op dezelfde manier door


Kleuren

  1. Leg vast wat je accentkleur is en gebruik deze voor al je calls to action
  2. Leg vast wat je hoofdkleur is
  3. Leg vast wat je steunkleur is
  4. Gebruik je kleuren altijd op dezelfde manier


Vormen

  1. Leg vast welke vormen je waarvoor gaat gebruiken
  2. Gebruik je rondingen of juist rechte hoeken? Voer dit overal door, ook in je knoppen en je afbeeldingen.


Logo

  1. Zet je je logo altijd in afbeeldingen? Doe dit consistent op dezelfde manier
  2. Zorg voor een logo variatie, zodat je deze op zowel donkere als lichte achtergronden kunt gebruiken
  3. Zorg ook voor een logo variatie, zodat je deze zowel liggend als staand kunt gebruiken


Beeldmateriaal

  1. Gebruik dezelfde stijl qua beeldmateriaal. Gebruik je altijd lichte foto’s? Of juist wat warmere foto’s? Zorg dat je dit door blijft voeren
  2. Plan eens een fotoshoot in, zodat je eigen foto’s kunt gebruiken in plaats van stock foto’s. Deze foto’s zullen ook veel beter bij je bedrijf passen


Templates

Maak templates voor bijvoorbeeld je sociale media, die je steeds kunt aanpassen qua inhoud, maar waarin de opmaak hetzelfde blijft. Hierdoor hoef je niet steeds opnieuw een beeld op te maken en zorg je “automatisch” voor die consistentie.


Huisstijl handboek

Vind je het lastig om dit op vaste manieren te doen? Maak dan een huisstijl handboek. Leg hierin alle bovenstaande keuzes vast en hou deze er voortaan bij wanneer je een media-uiting gebruikt. Gebruik het als een “handleiding” voor je huisstijl. Op die manier zorg je ervoor dat je hierin geen fouten kunt maken.