Past je huisstijl nog bij je onderneming?
Ken je dat? Je bent op je favoriete vakantiebestemming bij een parel van een restaurant. Je hebt er wel uren voor afgespeurd op TripAdvisor. Maar goed, dan heb je ook wat: een adembenemend uitzicht, de perfecte ambiance, voortreffelijk eten & de beste gastheer die je ooit gaat tegenkomen. Antonio doet er alles aan om het jou naar je zin te maken en jij geniet met volle teugen.
Maar wanneer het tijd is om het menu te bekijken, lijkt er toch iets niet te kloppen. Je had een andere uitstraling verwacht en begint bijna te twijfelen of je wel aan het juiste adres bent. Jammer en een gemiste kans om jouw beleving compleet te maken.
Dus herken jij je in Antonio. En is jouw bedrijf ‘the best in town’, maar draagt het dat alleen nog niet uit? Dan is het tijd om eens na te denken of je huisstijl nog bij je bedrijf past.
Maar eerst, waarom zou je dat eigenlijk doen?
Laten we hierbij wederom Antonio als voorbeeld nemen.
- Herkenbaarheid bij je doelgroep
Met de perfecte locatie en de beste kwaliteit eten en drinken, wil Antonio een publiek aantrekken dat deze eigenschappen aan zijn restaurant waardeert. Hiermee kiest hij dus voor een specifieke doelgroep met een selectieve voorkeur. Om deze doelgroep goed aan te spreken, is het handig dat hij precies weet bij welke uitstraling dit publiek zich prettig voelt, zodat zijn restaurant herkenbaar voor ze wordt. - Betrouwbaarheid
De score van Antonio op TripAdvisor liegt er niet om. Maar zijn huisstijl straalt niet diezelfde betrouwbaarheid uit. Het is daarom belangrijk om ook in zijn huisstijl terug te laten komen waarvoor zijn gasten hem zo waarderen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld authenticiteit. - Meer nieuwe klanten
Een nieuwe huisstijl kan er ook voor zorgen dat Antonio een nieuw, breder publiek aantrekt, waardoor hij zijn klantenkring vergroot. Tevens krijgt hij geen tweede kans op een eerste indruk, daarom kan dit alles bepalend zijn voor het succes van zijn bedrijf. - Versterk de identiteit van je bedrijf
Een huisstijl versterkt de identiteit van een bedrijf. In het geval van Antonio kan hij met een nieuwe uitstraling dus echt laten zien waar zijn restaurant voor staat. Hierdoor heeft hij meer tijd om zich te focussen op zijn gasten in plaats van het werven van nieuw publiek.
Past je huisstijl nog bij jouw onderneming?
Soms is het moeilijk om aan te voelen of het tijd is voor een nieuwe huisstijl. Daarom heb ik een aantal vragen voor je opgesteld, wat je kan helpen om hierachter te komen.
Tip:
Vraag ook een buitenstaander om deze vragen over jouw huisstijl te beantwoorden. Iemand die niet direct betrokken is bij jouw onderneming heeft namelijk vaak een hele andere blik op jouw uitstraling.
- Komt je huisstijl overeen met de doelgroep die je aanspreekt?
- Vindt je doelgroep nog steeds hetzelfde belangrijk?
- Kun je met je huisstijl duidelijk maken waar jouw bedrijf voor staat?
- Is je huisstijl uniek en herkenbaar?
- Is je huisstijl innovatief en vooruitstrevend? En in welke mate is dit belangrijk voor jouw bedrijf?
- Vertelt je huisstijl een verhaal?
- Past je huisstijl bij de huidige tijd?
- Is je huisstijl compleet en breed inzetbaar?
- Passen de kleuren en het lettertype bij de identiteit van jouw bedrijf?
Ready to be the best in town?
We kunnen wel stellen dat net als Antonio veel ondernemers niet altijd weten of hun huisstijl nog bij hun bedrijf past. Vaak komt dit omdat de focus niet altijd op de uitstraling ligt. Herken jij je hierin en kun je nog wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Ik voorzie je graag geheel gratis en vrijblijvend van een advies. Ben je enthousiast? Dan kijken we samen verder naar de mogelijkheden.