Wat is een branding?
Een branding gaat een stapje verder dan simpelweg een logo ontwerpen. Het is het bouwen van een merk, hier zit een strategie achter. Tijdens het ontwikkelen van een branding wordt er diep in de identiteit en positionering van een bedrijf gedoken. Hierbij kun je denken aan het vertalen van je missie, visie en kernwaarden naar visuele elementen voor de uitstraling van je bedrijf. Daarnaast wordt er doelgroeponderzoek gedaan, wat helpt om met de branding de juiste mensen en/of bedrijven te bereiken. Kortom, een branding is het complete plaatje waarin we de identiteit van een bedrijf uitwerken in visuele elementen. Hierbij kun je denken aan:
- Een schaalbaar logo
- Kleurenpalet
- Typografie (de opmaak van teksten)
- Grafische stijl (denk aan vormen en losse elementen)
- Iconen / patronen / illustraties
Wil je meer weten over mijn aanpak bij het ontwikkelen van een branding? Neem hier dan eens een kijkje!
Wat is een huisstijl?
De branding staat, dus – zoals hierboven opgesomd – hebben we daarbij onder andere een logo, kleurenpalet en grafische stijl ontwikkeld die aansluit bij de identiteit en positionering van het bedrijf. Dan is het tijd om de volgende stap te zetten met een huisstijl. Hier komt het cruciale verschil tussen een branding en huisstijl naar voren: een huisstijl omvat alle communicatie-uitingen. Dit betekent het vormgeven van alles rondom het bedrijf, zoals briefpapier, visitekaartjes en marketingmateriaal, volledig afgestemd op de branding wie we hebben ontwikkeld.
Het concrete verschil tussen een branding en huisstijl
Een branding is het merk dat wordt ontwikkeld. Op basis van de identiteit, doelgroep en positionering van het bedrijf worden er visuele elementen gemaakt. Een huisstijl omvat alle communicatie-uitingen voor het bedrijf die aansluiten bij de branding.
Waarom wordt er dan vaak over huisstijl gesproken?
Dit is simpelweg een kwestie van taalgebruik en het wordt sneller begrepen door anderen. Veel mensen buiten de ‘design wereld’ weten namelijk niet wat een branding precies betekent, maar weet wel wat er met een huisstijl bedoeld wordt. Daarom zal er soms over huisstijl gesproken worden – terwijl er branding bedoeld wordt – zodat de boodschap beter overkomt bij de doelgroep.
Wat bereik je met een consistente branding én huisstijl?
Door een branding te ontwikkelen die volledig in lijn ligt met de identiteit van je bedrijf kun je professionaliteit gaan uitstralen en de juiste mensen aanspreken, puur door de uitstraling van jouw bedrijf. Door consistent te zijn in je branding, bereik je meer herkenbaarheid, wat weer vertrouwen opwekt bij je doelgroep. En vertrouwen is precies wat je nodig hebt om potentiële klanten te overtuigen van jouw producten of diensten!
Wil je hiermee aan de slag? Bekijk dan mijn aanpak voor het ontwikkelen van een unieke branding!