Het Orange-logo is minimalistisch en tijdloos
Hun logo bestaat slechts uit het woord ‘orange’, op een oranje achtergrond of in oranje geschreven. En het beeldmerk? Diezelfde oranje achtergrond met een horizontale streep waar in het volledige logo orange staat. Zie de foto’s hieronder.
Het minimalistische logo ontwerp is wat Orange onderscheidt
Zij hebben geen overvloed aan huisstijlelementen nodig, juist de eenvoud is wat hun kenmerkt. De kunst voor Orange? Deze eenvoud áltijd op de juiste manier behouden. Jij herkent de winkel ook wanneer je erlangs loopt, toch? Zo zie je maar wat een sterk, minimalistisch logo kan doen.
Less is more: de kunst van het weglaten
We willen vaak iets complex, terwijl juist het minimalisme een ontwerp krachtig maakt. Dat mag het doel worden van jouw logo, de boodschap overbrengen zonder overbodige poespas. En daarmee is dat mijn doel, samen met jou, om een krachtig en minimalistisch logo neer te zetten.
Hoe doe ik dat?
Het ontwerpproces begint met het creëren van een concept, waarin de boodschap van het bedrijf in het logo is verwerkt. Hier kunnen allerlei elementen bijzitten. En dán begint de kunst van het weglaten. Schrappen. Hoe kan ik dit minimalistischer maken? Welke elementen kunnen weg, zonder dag daarmee de boodschap verloren gaat? Door eerst in Disney stijl, waarin alles kan, te schetsen en dán pas te gaan schrappen, staat de boodschap sterk en kan het ontwerp steeds minimalistischer gemaakt worden.
Een schaalbaar logo
Uiteindelijk is het doel dat je een sterk en minimalistisch logo hebt, die schaalbaar is. Dus die je op alle formaten en manieren kunt gebruiken. We gebruiken bijvoorbeeld een herkenbaar element uit je logo als beeldmerk, zodat je deze kunt gebruiken wanneer er geen ruimte is voor je volledige logo. We ontwerpen een sublogo die misschien beter past op stickers, of drukwerk. Oftewel: verschillende varianten van het logo, waarmee jij altijd uit de voeten kunt.
De kracht van minimalisme beperkt zich niet alleen tot het logo-ontwerp
Dit trek je door in je volledige branding van je bedrijf. Denk aan het consistent doorvoeren van kleuren, lettertypen en vormen in al je communicatie-uitingen. Hierdoor creëer je een samenhangend en herkenbaar geheel.
Dit straalt niet alleen professionaliteit uit, maar zorgt er ook voor dat jouw boodschap overkomt, zonder allerlei niet-relevante afleidingen. Zo blijf je doelgericht en blijf je hangen in het geheugen van je doelgroep.
Betekent dit dat je geen extra’s kunt toevoegen aan je branding?
Zéker niet. Mijn voorkeur gaat uit naar een minimalistisch en sterk logo, dat je extra kracht kunt bijzetten door middel van illustraties en iconen bijvoorbeeld. Of unieke vormen in je branding. Je mag opvallen, je mag impact maken met je branding, je mag je onderscheiden door unieke elementen, zolang het maar geen circus wordt. Je wilt niet en-en. Dus kijk of er elementen geschrapt kunnen worden die overbodig zijn en de uitstraling extra druk maken. Breng wat minimalisme terug in je branding en zorg voor een sterke, complete uitstraling die je overal consistent kunt doorvoeren.