Breng je doelgroep in beeld voor een sterke branding

Wanneer je gaat werken aan een branding, kun je keuzes maken op basis van jouw eigen voorkeuren. Maar jij bent niet de persoon die je moet gaan aanspreken, waardoor je hier uiteindelijk dus niet de gewenste resultaten mee behaald. Je doelgroep, die wil je gaan aanspreken. En zij hebben weer andere voorkeuren dan jij.

 

Om dus een branding neer te zetten die ook daadwerkelijk iets toevoegt aan je bedrijf, is het belangrijk eerst je doelgroep te bepalen. Wanneer je de doelgroep bepaald hebt, kun je hier een analyse van doen. Daarin kan je de volgende vragen stellen:

  • Waar is je doelgroep te vinden
  • Wat zijn de problemen van je doelgroep
  • Hoe kun jij hun probleem oplossen
  • Bij welke concurrenten komen zij nu terecht
  • Wat kan jij anders doen
  • Hoe ga jij je doelgroep aantrekken


Waarom de doelgroep zo belangrijk is

Zoals hierboven benoemd is het bepalen van je doelgroep erg belangrijk. Het is van belang dat je deze helder krijgt voor je bedrijf, want wanneer jij je doelgroep niet helder hebt, hoe moet je ze dan aan gaan spreken? Zonder een heldere doelgroep spreek je dus eigenlijk niemand aan. En dat is niet wat je wilt.

 

Zie je doelgroep als jouw ideale klant. Je gaat je specifiek op hen richten. Dit doe je met je marketing, je branding, je tone of voice, et cetera. Bedenk maar eens het verschil tussen kinderen of volwassenen. Kinderen spreek je heel anders aan dan volwassenen. Kinderen trek je met hele andere kleuren aan dan volwassenen. En hetzelfde geldt voor bedrijven of particulieren. Nationale of internationale bedrijven. Ik kan nog wel even doorgaan.

 

Stel jezelf onder andere de volgende vragen voor het bepalen van je doelgroep 

  • Is je doelgroep zakelijk of een consument?
  • Zit je doelgroep lokaal, landelijk of internationaal
  • Is je doelgroep man of vrouw? Of allebei?
  • In welke leeftijdscategorie zit je doelgroep?
  • Wat is het gemiddelde inkomen van je doelgroep?
  • In welke branche werkt je doelgroep?

Als je je doelgroep helder hebt kun je een doelgroep analyse gaan uitvoeren. Zorg dus dat je zoveel mogelijk over hen te weten komt, hoe je ze kan bereiken, welke problemen ze hebben en hoe jij deze op kan lossen.

Nu je weet wie jouw doelgroep is, kan je ook je branding hierop gaan richten. Dit kan je vervolgens weer doorvertalen in je website, met de juiste teksten en het juiste beeldmateriaal. Jij kan je doelgroep écht gericht gaan aanspreken, waardoor je nu al 10 stappen voor loopt!

 

In al mijn branding- en website pakketten zitten sparringsessies inbegrepen. Voorafgaand aan deze sessie krijg je een vragenlijst opgestuurd, waarin we al dieper op de identiteit van je bedrijf in gaan. Tijdens de sparringsessie zorgen we ervoor dat we de volledige identiteit van je bedrijf in beeld brengen. Zo ook je doelgroep. Ben je hier benieuwd naar? Lees dan hier eens even verder!