Kleuren beïnvloeden de manier waarop we naar merken kijken
Grote kans dus dat je nog dagelijks met jouw favoriete kleuren te maken hebt. Soms bewust, maak vaak ook onbewust. Dat is precies waarom kleuren zo bepalend zijn in een huisstijl. Want kleuren beïnvloeden de manier waarop we naar uitingen en dus merken kijken. Ze wekken emoties op en spreken daardoor een bepaalde ‘taal van gevoel’ welke woorden overbodig maken. Omdat kleur dus zoveel invloed heeft is de keuze die je maakt dan ook erg bepalend voor je communicatiestrategie.
Welke kleur het beste bij jouw onderneming past?
Dat is afhankelijk van onder andere de kernwaarden van jouw bedrijf en jouw kleurkeuze zal veel invloed hebben op jouw uitstraling. Voordat we duiken welke kleuren jij het beste kunt gebruiken voor jouw branding, is het handig om te snappen welke gevoelens verschillende kleuren kunnen oproepen.
Hier staan de kleuren voor:
- Blauw: betrouwbaar, rust en professioneel Een sterk aanwezige kleur welke emoties van vertrouwen, helderheid, loyaliteit en effectiviteit uitstraalt. Niet verrassend dat je deze kleur dus vaak terug ziet op de zakelijke markt en bij overheidsinstellingen. Denk aan de KLM, Mijn Overheid en Oral B.
- Geel: vrolijk, speels en creatief Geel draagt luchtigheid met zich mee. Het geeft emoties van optimisme, creativiteit en opgewektheid. De kleur geel zie je veel terug bij bedrijven in de consumentenmarkt. Denk aan de IKEA en Zwitsal.
- Rood: passie en actie Rood is een warme en passievolle kleur en straalt dynamiek en, actie en kracht uit. Met deze kleur kun je mensen dus goed tot actie aanzetten. Rood wordt veel gebruikt door bedrijven met een directe actie of doel, denk aan KFC met het verkopen van kip of Netflix met het streamen van films en series.
- Groen: groei en gezondheid De kleur groen staat voor: groei, natuur, gezondheid, ontspanning en evenwicht. Het zal ook veel gebruikt worden voor bedrijven die duurzaamheid willen uitstralen. Deze kleur wordt regelmatig gebruikt om positieve ‘vooruitgang’ te symboliseren. Denk aan bedrijven als de Starbucks, Landrover en Hello Fresh.
- Paars: slim en kwaliteit De kleur paars straalt intelligentie, visie, kwaliteit en rijkdom uit. Hierdoor wordt deze kleur veelal gebruikt bij kwaliteitsmerken, banken en onderwijsinstellingen. Denk ook aan bedrijven als Milka, Yahoo en Hallmark.
Hoe kun je nu de beste branding kleuren kiezen voor jouw bedrijf?
Allereerst is het belangrijk oprecht te zijn in je bedrijf, omdat je dan kunt gaan werken aan een uitstraling die écht past. Stel jezelf een aantal vragen. Wat zijn je diepste kernwaarden? Wat wil je écht uitstralen en voor wie is dat bedoeld? Wat is de reden dat jij doet wat je doet? Door eerst dit eens helder op papier te zetten, wordt het kiezen van een kleur direct een stuk makkelijker. Je kunt nu alle betekenissen van kleuren gaan vergelijken met jouw bedrijfsidentiteit en op basis daarvan passende kleuren kiezen voor jouw branding.
Volledig kleurenpalet
Ik wil je aanraden om een volledig kleurenpalet te maken. Dat houdt in dat je meer doet dan alleen één kleur uitkiezen. Je wilt zo’n 5 kleuren voor je branding waar je mee kunt gaan werken, zodat je de vrijheid hebt in je uitstraling en alles altijd herkenbaar binnen je branding valt.
Hoofdkleur, accentkleur en steunkleuren
Dit doe je door te gaan werken met een hoofdkleur, een kleur die je als basis altijd zult gebruiken (bijvoorbeeld blauw), maar je wilt meer kleuren gebruiken dan alleen blauw. Hier voeg je dus een accentkleur aan toe, een kleur die je voor al je calls to action en overige accenten gaat gebruiken (bijvoorbeeld oranje). Vervolgens maak je het kleurenpalet compleet met 2 of 3 steunkleuren. Bij de steunkleuren wil ik je aanraden lichte kleuren toe te voegen die je als achtergronden kunt gebruiken. Denk aan een beige kleur of bijvoorbeeld een zachte variant van de blauwe hoofdkleur. Hieronder zie je een voorbeeld hoe zo’n kleurenpalet er dan uit kan komen te zien:
Een handige website om je kleurenpalet mee te maken en experimenteren is www.coolors.co.
Conclusie?
Kleur is een van de belangrijkste onderdelen in jouw branding. Dit is het eerste dat mensen zullen zien wanneer ze jouw website openen of op jouw social media terechtkomen. Dit zal hen dus direct triggeren of ze wel of niet willen blijven op jouw kanalen. Wil je liever je branding laten ontwikkelen? Ik maak graag eens kennis met je om te zien of ik je verder kan helpen!