Wat is een brandbook?
Een brandbook kun je zien als het DNA van je bedrijf. Het is een document waarin de volledige visuele identiteit van jouw bedrijf staat vastgelegd. Denk hierbij aan je logo, kleurenpalet, typografie, vormen, visuele elementen zoals illustraties en patronen en de richting van jouw bedrijf. Het is de rode draad die consistentie gaat brengen in al je uitingen, of dit nu op je website is, op social media of op drukwerk.
Waarom is een brandbook belangrijk?
- Herkenbaarheid is key
Als startende ondernemer wil je natuurlijk dat mensen jouw bedrijf gaan herkennen tussen al jouw concurrenten. Een goede branding met brandbook zorgt ervoor dat alles wat jij gaat creëren consistent is, waardoor jouw bedrijf herkenbaar wordt en blijft. - Vertrouwen opbouwen
Een consistente uitstraling straalt professionaliteit uit. Het wekt vertrouwen bij potentiële klanten. Alles ziet er gestroomlijnd uit, jij hebt je zaakjes op orde. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat ze met een betrouwbare onderneming te maken hebben. - Het maakt beslissingen makkelijker (en het scheelt je een hoop tijd)
Een brandbook fungeert als leidraad bij het maken van al je design- en communicatiemiddelen. Het helpt je bij het bepalen van de juiste kleuren voor bijvoorbeeld je flyer die je in Canva wilt maken, of een geschikte vormgeving van een social media post. Dit bespaart je niet alleen tijd, maar zorgt ook weer voor consistentie! - Een brandbook geeft richting aan groei
Naarmate je bedrijf gaat groeien, kan het lastig zijn om een bepaalde visie en uitstraling vast te houden. Een brandbook fungeert als een soort kompas. Je kunt door middel van jouw brandbook trouw blijven aan de kernwaarden van jouw bedrijf en deze ook blijven uitstralen.
Een brandbook laten maken of dit zelf doen?
Het creëren van een sterk brandbook vereist expertise uit de grafische wereld. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag, maar om een écht goede start te maken zal ik je altijd aanraden hiervoor samen te werken met een branding expert. Ik geef je hiervoor een aantal redenen:
- Expertise in branding
Een branding expert heeft ervaring in het creëren van sterke visuele identiteiten. Een ontwerper begrijpt hoe kleuren, vormen en lettertypen samenwerken, wat deze uitstralen en hoe deze krachtig samen kunnen komen om een boodschap over te brengen en de juiste mensen aan te spreken. - Creatieve input
Voor een sterke branding is het van belang dat er uit de standaard boxen te gaan denken. Een ontwerper kan nieuwe, frisse ideeën brengen waar je zelf misschien nooit op gekomen zal zijn. Hierdoor kun je iets unieks neer gaan zetten, dat echt past bij jouw bedrijf. - Tijdsbesparing
Een branding ontwikkelen en hier een volledig brandbook bij maken kost tijd. Als (startende) ondernemer heb je waarschijnlijk al genoeg op je bord. Door samen te werken met een ontwerper, bespaar je kostbare tijd. Terwijl jouw ontwerper aan de slag gaat met jouw branding, kun jij je tijd besteden aan andere belangrijke aspecten binnen je bedrijf.
Een brandbook is geen luxe
Maar eerder een noodzakelijk instrument voor (startende) ondernemers die serieus genomen willen worden. Door de consistentie en professionaliteit die het biedt, leg je een sterke basis voor de groei van je bedrijf. Wil jij een brandbook laten maken en overweeg je om dit samen met een branding expert te doen? Voel je vrij om een vrijblijvende kennismaking in te plannen zodat we even kunnen sparren wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen!