Beeldmateriaal voor je website, waar moet je aan denken?

Wanneer je gaat werken aan een website, is beeldmateriaal hierbij niet te missen. Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, zeggen ze wel eens…


Waar moet je aan denken

Beeldmateriaal op je website, het klinkt soms makkelijker dan het is. Want waar moet je allemaal aan denken wanneer je beeldmateriaal gaat kiezen?

  • Zorg voor goede kwaliteit
  • Kies foto’s die bij het verhaal passen
  • Zorg dat de afbeeldingen verkleind worden bij het plaatsen
  • Keuze uit stockfoto’s en eigen foto’s

 

Goede kwaliteit

Foto’s van slechte kwaliteit ogen niet mooi op je website. Ze geven zelfs een onverzorgde uitstraling. Zorg dat de foto’s die je gebruikt scherp zijn, dat het van kwaliteit is.

 

Foto’s die bij het verhaal passen

Je kan wel random foto’s plaatsen, maar een foto moet een aanvulling zijn op het verhaal dat erbij staat. Daarnaast moet de foto passen bij je bedrijf. Denk daarbij aan wat je wilt uitstralen, wat je wilt vertellen. Past de foto dan bij die visie?

 

Afbeeldingen verkleinen

Een belangrijk onderdeel voor je website, ietwat technisch, maar wel heel belangrijk. Zorg dat je de foto’s verkleind voordat je deze op je website plaatst. Wanneer je foto’s nog groot zijn vertraagt dit je website. Dan kan je nog zulke goede foto’s uitgekozen hebben, wanneer je website traag is haken mensen alsnog af.

 

Stockfoto of eigen foto

Je hebt de keuze om eigen foto’s te gebruiken, of stockfoto’s van internet te kopen. Voorkeur gaat altijd naar eigen foto’s, tenzij je geen kwalitatief goede foto’s hebt. JIJ bent jouw bedrijf. Je personeel is jouw bedrijf. Je kantoor, je middelen, je werkomgeving is jouw bedrijf. En dat wil je laten zien op je website!

Met een goede website in een strak ontwerp, die gebruiksvriendelijk is, die gebruik maakt van calls to action en jouw verhaal vertaald, loop je al 10 stappen voor. Maar goed beeldmateriaal vult dit aan, maakt jouw bedrijf sterker én geeft websitegebruikers de kans een goed beeld te krijgen van jouw bedrijf.

Stockfoto’s kan iedereen gebruiken en daarmee ben je dus niet uniek. Nodig eens een fotograaf uit bij je bedrijf, investeer in goed beeldmateriaal. Belangrijk voor je website, maar ook voor andere media-uitingen en social media! Maar kies je toch voor stockfoto’s? Zoek dan goed of de foto’s qua uitstraling bij je bedrijf passen en dat deze matchen met het verhaal dat je vertelt.

 

Waar koop je stockfoto’s?

Stockfoto’s kun je onder andere aankopen via www.istockphoto.com en www.shutterstock.com.

Let, als je foto’s aankoopt, altijd op de licentie gegevens. Hierin staat welke foto’s je waarvoor mag gebruiken. Deze vind je altijd bij een aankoop van een foto of op de website waar je de foto koopt. Grote kans dat dit in de footer van de website te vinden is!