5 vragen vóór het ontwikkelen van een branding

Wat ik regelmatig merk is dat klanten graag direct aan de slag willen met de branding. Daarbij denken ze niet direct aan de strategie die erachter zit, maar vooral aan het beeldende aspect.


We kunnen “gewoon” mooie plaatjes maken, met de kleuren en vormen die jij mooi vindt en dit online zetten. Maar hiermee zal je niet het gewenste resultaat behalen.


Een branding moet namelijk uitstralen waar je voor staat als bedrijf. Je branding moet jouw doelgroep aanspreken. Je branding moet geen andere verwachting geven dan jij kan waarmaken.


Ik heb 5 vragen voor je opgeschreven waar je in ieder geval over moet nadenken wanneer je aan de slag gaat met je branding. Zo maak je al een goede stap in de richting je identiteit in beeld te krijgen, om deze uiteindelijk ook te kunnen gaan vertalen in beeld.


1. Hoe zou jij je bedrijf in een paar zinnen omschrijven?

Dit klinkt misschien onnodig en simpel. Het kan nog wel eens lastiger zijn dan je denkt, want door het in een paar zinnen te omschrijven kan je niet alles vertellen wat je normaal in een pitch van 1 à 2 minuten zou vertellen. Hierdoor omschrijf je uiteindelijk het ultieme doel / de focus van je bedrijf.

 

2. Wie is je doelgroep?

Maak ook dit specifiek. Weet op wie jij je gaat richten. Want wat is je bedrijf zonder klanten? Precies, niet zoveel! Wie is jouw ideale klant?

 

3. Wat zijn je kernwaarden?

Beperk dit tot 3 a 4 kernwaarden. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat is jouw overtuiging? Je kwaliteiten? Wat vind je écht belangrijk?

 

4. Wat is je missie en visie?

Omschrijf in je missie wie je als bedrijf bent, waar je voor staat. Je missie is tijdloos. Omschrijf in je visie waarvoor je gaat, wat je kunt betekenen. Deze kan je eens in de zoveel tijd evalueren en bijstellen. Door dit samen te stellen krijg je duidelijk waar je het voor doet. Wat je wilt bereiken.

 

5. Wat zou je ideale review zijn?

Ik werk samen met Randy van Write and Seek en zij stelde deze vraag aan haar klanten. Dit vond ik een hele mooie aanvulling en dus zeker waard te benoemen. Door je ideale review in beeld te brengen, krijg je voor jezelf in beeld wat je wilt bereiken. Welk gevoel je over wilt brengen. Hoe je wilt dat je klanten een samenwerking ervaren.


Ik hoop dat je door deze vragen je bedrijf al goed in beeld hebt en weet wat je dus daadwerkelijk kan gaan uitstralen. Zo kan er kleurenonderzoek gedaan worden dat echt gefocust is op wie je als bedrijf bent. Zo kunnen er vormen ontwikkeld worden die passen bij jouw kernwaarden. Zo kan er een gericht doelgroeponderzoek gedaan worden, waardoor er in beeld wordt gebracht waar je doelgroep behoefte aan heeft en wat hun aantrekt. En zo kan er dus uiteindelijk een volledige branding ontwikkeld worden die écht jouw bedrijf uitstraalt.

Wil jij een branding laten ontwikkelen waarbij er daadwerkelijk naar de identiteit van je bedrijf gekeken wordt?

Ik begin een branding traject altijd met een sparringsessie, waaraan een vragenlijst voorafgaat. Ook bovenstaande vragen worden hierin meegenomen, maar de vragenlijst is een stuk uitgebreider. Wil jij hiermee aan de slag? Neem dan gerust even contact op om te kijken of ik iets voor je kan betekenen!