5 tips voor een converterende website

5 tips voor een converterende website
We leven in een digitale wereld waarin een website is niet meer alleen een visitekaartje, maar een krachtig middel dat kan bijdragen aan het succes van jouw onderneming! Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen je website niet alleen bezoeken, maar ook daadwerkelijk actie ondernemen? Ik ga je vertellen wat conversie betekent en wat je kunt doen om je conversie te verhogen.

Wat betekent een converterende website?

Dat komt vanuit het woord conversie. Dat betekent dat het gewenste resultaat wordt behaald in jouw website. Denk aan het invullen van een contactformulier, het doen van een aankoop, het inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Het draait hier om het omzetten van bezoekers naar actie.

Navigatie in jouw website

Het eerste waar we naar kijken bij een converterende website is een duidelijke navigatie. Je wilt het voor jouw websitebezoeker zo makkelijk mogelijk maken om door je website te navigeren. Je wilt ervoor zorgen dat bezoekers niet verdwalen in je website. Zorg ervoor dat je menu logisch is opgebouwd, dat belangrijke pagina’s makkelijk te bereiken zijn en dat jij de leiding neemt waar je bezoekers heen gaan door middel van calls to action. Op deze manier kun jij ze naar het doel van je website navigeren.

Over het doel van je website gesproken…

Een converterende website heeft een duidelijk doel. Dit doel bepalen we voordat we de website gaan bouwen, zodat we in de navigatie rekening kunnen houden met het doel. Wat wil jij dat je website bezoekers gaan doen wanneer ze je website bezoeken? Wil je dat ze een product kopen? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Een kennismaking inplannen? Dit kun je gaan verwerken in de navigatie en calls to action van je website.

Calls to action: zet aan tot actie

Met een call to action vertel jij je website bezoeker wat de volgende stap is. Dit kan gaan om het invullen van een formulier, het downloaden van een e-book, het plaatsen van een bestelling, et cetera. Zorg ervoor dat je calls to action opvallen en dat de website bezoeker verleid wordt tot actie. Dat betekent een opvallende kleur te gebruiken, krachtige woorden in je knop te zetten en de calls to action op relevante plekken te plaatsen.

Houd rekening met verschillende bezoekers

Iedere website bezoeker is uniek, met verschillend gedrag en verschillende behoeften. Hier moet je rekening mee houden bij het ontwerp van je website. Sommige mensen lezen graag uitgebreide teksten, waar de ander liever snel door je website heen scant. En vergeet ook zeker niet de website bezoeker die meteen naar hun doel willen. Voor iedereen moet je website dan fijn te gebruiken zijn. Hoe je dat doet? Gebruik korte alinea’s, duidelijke koppen, visuele elementen om aandacht vast te houden en zorg voor een makkelijke navigatie.

Tot slot, houd je doelgroep in gedachten

Het zijn soms de kleine details die voor een converterende website kunnen zorgen. Zoals hierboven besproken betekent dat een doordachte navigatie, duidelijke calls to action en het rekening houden met verschillende website bezoekers. Houd ten alle tijden je doelgroep in gedachten. Waar hebben zij behoefte aan? Waar lopen zij tegenaan? Help jij ze bij hun problemen en is alles duidelijk voor jouw doelgroep? Zorg dat je voor je doelgroep in ieder geval de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe behandeld!

Succes met het optimaliseren van je website. Vind je het lastig en wil je dat ik met je meekijk? Neem dan vrijblijvend contact op zodat we kunnen zien of ik wat voor je kan betekenen!

Dit bericht delen >>

Bekijk ook

Branding laten maken voor jouw bedrijf | EVALUTION

Branding en webdesign

Je zou de professionaliteit die je als ondernemer in je hebt ook moeten uitstralen. Dat is dan ook precies waar ik kleine ondernemers mee help. Al 5+ jaar werk ik aan de uitstraling van bedrijven, met als doel de boodschap van het bedrijf te vertalen naar visuele elementen.