Of jij een goede huisstijl hebt is afhankelijk van een hoop aspecten. In dit blog geef ik je vier tips waar je op kunt letten bij het maken van een goede huisstijl.
Wat in het algemeen belangrijk is, is dat je zorgt voor consistentie in je huisstijl. Een huisstijl zorgt namelijk voor herkenbaarheid van je bedrijf, het is jouw merk, het geeft de eerste indruk van je bedrijf.
Tip 1: uitgebreid kleurenpalet
Een uitgebreid en passend kleurenpalet is de basis van je huisstijl. Ik doel hiermee niet op 10 kleuren, maar een kleurenpalet waarin je verschillende soorten kleuren gebruikt. Een goed kleurenpalet bestaat uit een hoofdkleur, een accentkleur en steunkleuren. Denk aan een totaal van 5 kleuren, waarvan de steunkleuren wat subtieler mogen.
Je hoofdkleur is eigenlijk de basis kleur van je huisstijl. Deze zul je voornamelijk gebruiken. Je accentkleur is de kleur waarmee je letterlijk accenten geeft aan elementen. Denk aan calls to action, je knoppen bijvoorbeeld. Je steunkleuren ondersteunen je andere kleuren en kun je bijvoorbeeld gebruiken voor vlakken/achtergronden.
Tip 2: templates
Zoals ik eerder al heb benoemd, is consistentie enorm belangrijk om herkenbaarheid te creëren. Een goed middel hiervoor is het gebruik van templates. Maak templates voor bijvoorbeeld je social media beelden en vul deze templates steeds met nieuwe informatie. Zo werk je “automatisch” aan consistentie. Ik wil je wel adviseren 3 tot 4 templates te maken, zodat je wat kunt afwisselen en het niet te eentonig wordt.
Beschik je niet over ontwerpprogramma’s zoals Adobe? Dan is Canva een goede optie. Dit is een toegankelijk platform om media-uitingen in te ontwerpen.
Tip 3: vormen
Leg je vormen vast. Iets waar soms te weinig aandacht aan besteed wordt. Je kunt werken met verschillende vormen, maar dat wordt al gauw rommelig. Je kunt ook kiezen voor de standaard vierkanten, maar misschien valt er wat creatievers uit te halen. Vormen zeggen veel over de identiteit van je bedrijf. Net als bij kleuren zit hier een psychologie achter. Zo zijn rondingen een stuk vriendelijker dan harde hoeken, en vierkanten een stuk zakelijker dan organische vormen.
Doe hier eens onderzoek naar en zoek uit welke vormen goed passen bij jouw bedrijf. Leg deze vormen vast en gebruik ze altijd op dezelfde manier, want ja… consistentie.
Tip 4: flexibel logo
Last but not least, een flexible logo. Dit geeft je veel mogelijkheden. Je logo is flexibel, wanneer je deze op verschillende manieren kunt gebruiken.
Daarmee doel ik op zowel in vorm als in kleur. Je logo moet op een donker en lichte achtergrond te gebruiken zijn. Maar het is ook aan te raden je logo in een staande en liggende variant te maken, zodat je je logo altijd kunt gebruiken.
Heb jij een huisstijl waar je tevreden mee bent én dat werkt?
Is deze consistent genoeg of valt daar nog wat in te winnen? Als je hieraan twijfelt, neem gerust vrijblijvend contact op zodat ik even met je mee kan kijken!