Met consistentie creëer je:
– Herkenbaarheid
– Geloofwaardigheid
– Vertrouwen
– Nieuwe klanten
Laat ik ‘m even verder uitleggen. Door consistent te zijn in je branding, bereik je meer herkenbaarheid, wat weer vertrouwen opwekt bij je doelgroep. En vertrouwen is precies wat je nodig hebt om potentiële klanten te overtuigen van jouw producten of diensten!
Een praktisch voorbeeld
Je hebt een interessant gesprek gehad met een ondernemer. Je ontvangt een mooi visitekaartje, blauwe tinten. Nieuwsgierig als je bent kijk je thuis even op de website. Huh? Groen? Zit ik wel goed? Er ontstaat verwarring.
Deze verwarring zorgt ervoor dat iemand niet zo snel bij je wilt kopen, omdat het niet betrouwbaar overkomt. Zonde! Om die verwarring te voorkomen en vertrouwen te creëren is het dus ontzettend belangrijk dat je branding overal consistent is doorgevoerd.
Ik geef je 4 tips voor consistentie, zodat jij zelf alvast aan de slag kunt.
1. Gebruik templates
Door gebruik te maken van social media templates, zorg je ervoor dat je herkenbaar wordt. En zoals eerder gezegd, met herkenbaarheid creëer je vertrouwen. Dat is precies waar je naartoe wilt! Maak in ieder geval 3 templates die passen binnen je huisstijl, zodat je wel kan afwisselen.
2. Zorg voor een volledig kleurenpalet
Door een vast kleurenpalet te gebruiken creëer je consistentie. Zorg ervoor dat je dus uitsluitend de kleuren uit je kleurenpalet gebruikt. Deze site is handig om een kleurenpalet te maken. Om jezelf de ruimte te geven is het verstandig om een kleurenpalet van minimaal 4 kleuren te maken. Zorg voor een:
- Hoofdkleur: deze kleur gebruik je voornamelijk in je branding
- Accentkleur: deze kleur gebruik je voor calls to action en overige accenten
- Steunkleuren: deze kleuren gebruik je om je hoofd- en accentkleur te ondersteunen. Hierbij is het verstandig ook een lichte kleur toe te voegen.
3. Stel de vormgeving van je teksten vast
Dit noemen we ook wel je typografie. Zorg ervoor dat je de typografie die is vastgesteld voor je branding overal én op de juiste manier gebruikt. Ik gebruik bijvoorbeeld voor mijn koppen een ander lettertype dan voor mijn platte tekst. Dit voer ik dan ook overal op deze manier door. Op social media, op mijn website en in mijn drukwerk.
4. Gebruik een brandbook
In bovenstaande tips heb ik verschillende punten besproken die je kan toepassen voor een consistentie. Zet al deze “regels” voor je branding in een brandbook. Hiermee bedoel ik een document waarin je altijd terug kunt vinden hoe jouw branding in elkaar zit. Beschrijf je hoe je logo gebruikt moet worden, welke lettertypen je waarvoor gebruikt, welke kleuren je gebruikt en hoe je deze toepast, et cetera. Door alles te verzamelen in een brandbook én je hieraan te houden creëer je consistentie. Besteed je bepaalde opdrachten uit? Stuur dan je brandbook mee, zodat ook diegene weet hoe je branding doorgevoerd dient te worden.
Nog niet helemaal duidelijk wat ik met een branding bedoel?
Een branding wordt nog weleens verward met een huisstijl. Een huisstijl klinkt je misschien wat bekender in de oren. Ik schreef een blog over dit verschil, die kun je hier lezen.
Wil je het professioneler aanpakken?
Deze 4 tips voor consistentie zijn de eerste stappen die je kunt zetten om herkenbaarheid te gaan creëren. Hiervoor is het van belang dat je een goede branding hebt staan, zodat je deze makkelijker kunt gaan doorvoeren. Heb je nog hulp nodig bij de branding voor jouw bedrijf? Neem dan eens een kijkje op deze pagina, waar ik mijn aanpak voor het ontwikkelen van een unieke branding uitleg.